Reklám

2012. 01. 13.

Alfa Stirling (alaptípus)


Alpha Stirling (alaptípus)
A gép egy hideg és egy melegített dugattyús hengerből épül fel. A gáz a két henger között közlekedik, általában a közéjük rakott regenerálón keresztül.
Ennél a gépnél alapban nagy a kompresszió, ami a működéséből adódik. Ezért leginkább csak HTD módban üzemeltethető, bár van egy konzerves doboz LTD játék konfiguráció is.
A két dugattyú egymáshoz képest 90 fokos eltéréssel mozog, illetve van bekötve a forgattyús tengelyre. A gép nehézsége a meleg dugattyús henger, amit iparilag nehezebb elkészíteni. Ezért újabban egy kiszorítót raknak a meleg dugattyúra, megvédve azt a hőterheléstől, de erről később. A motor csak egy irányban működik. Forgatva pedig az egyik henger melegszik, a másik hűl, tehát hűtőgépként, hőszivattyúként is jól funkciónál.
A működése ennek a gépnek is négy ciklusból áll.
1 A meleg dugattyú be van nyomódva, a hideg is benyomódik, közben megnő a nyomás. (Ez munkát emészt fel)
2A meleg dugattyú kinyomódik a felmelegedő és bővülő gáztól. (ilyenkor a gép munkát végez.)
3 A hideg dugattyú is kinyomódik, a nyomás csökken. (Ez munkát emészt fel.)
4 A meleg dugattyú benyomódik, mivel a gáz egyre nagyobb része lehűl és térfogata zsugorodik. (Ez némi munkát végez)


http://www.steidle.com/bilder/stirling-ablauf3.gif

Az utóbbi időben a meleg dugattyúra hővédő kiszorítót helyeznek. Ez meghosszabbítja a dugattyús hengert. A lecsatlakozás a hideg dugattyúhoz így már a dugattyú közepe táján megtörténik. A dugattyú végét melegítik a kiszorító oldala és a szemben lévő henger fala már a regeneráló felület, a meleg dugattyú tömítéséért felelős alsó része már hidegebb, így kevésbé van kitéve hőterhelésnek.


Az általam ismert egyik legjobb amatőr stirling-gép is ilyen:



LTD konzervesdoboz alfa gép:
http://www.sulinet.hu/fizika/hoero.htm



Az alfa stirling-motor P-v diagramja:

A kép erről a weboldalról származik:

LTD alfa stirling-gép: